BOLIST
  • Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren som vi tror att du som kund vill veta om BOLISTs e-handel. Om du inte hittar svaret på din fråga nedan kan du självklart kontakta vår kundservice på kundservice@bolist.se eller på telefon 0771-432 432.

    BOLISTs kundservice

    Hur kontaktar jag BOLISTs kundservice?

    Du kan ringa oss på 0771-432 432. Mån-fre 07.30-16.00. Helgdagar och röda dagar är telefonin stängd Du kan alltid kontakta oss via mail, det gör du enklast via kundservice@bolist.se. Där svarar vi inom 24h på vardagar.

    Har ni en butik jag kan besöka?

    BOLIST-kedjan har idag 170 butiker utspridda i hela Sverige. Här kan du se var din närmaste BOLIST-butik ligger.

    Beställning

    Hur beställer jag från BOLIST?

    Du beställer enkelt dina varor på www.bolist.se. Först söker du upp önskad produkt och klickar därefter på den. Klicka sedan på Köp. När du lagt produkterna du vill ha i din varukorg, klickar du på varukorgssymbolen som du hittar till höger i överkant på sidan. Nu är du i kassan där du väljer önskat leveranssätt och klickar på Slutför köp. Du går nu vidare till betalning och därefter genomförs köpet och du får en orderbekräftelse skickad till den e-postadress du angivit.

    Om du är ny kund och känner dig osäker på hur du beställer produkter är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice så informerar vi dig om hur du handlar via vår e-handel.

    Hur kan jag få reda på status på min order?

    När vi mottagit din order skickas en orderbekräftelse via e-post med ditt ordernummer. Detta nummer anger du i din kommunikation med oss om du har frågor om din order.

    När varorna skickas från lagret får du en leveransbekräftelse från vår samarbetspartner Schenker. I bekräftelsen finns en länk med trackinginfo där du kan se status på din leverans och se var försändelsen befinner sig i processen.

    Kan jag ta bort eller ändra produkter i kassan?

    Ja, innan du genomför köpet kan du alltid gå tillbaka och göra ändringar, ta bort befintliga eller lägga till nya produkter, i din kundvagn.

    Kan jag själv komplettera/ändra/avbeställa min order?

    Nej, det går inte att göra ändringar online efter att du genomfört ett köp. Skulle du ånga ditt köp har du alltid 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot produkten.

    För att ångra ett köp behöver du först ta emot din produkt och sedan kontakta vår kundservice. Därefter returnerar du de produkter som du inte önskar enligt BOLISTs riktlinjer för returnering av produkter, vilket det finns mer information om i avsnittet om Retur & Reklamation.

    Om du är osäker så hör gärna av dig till vår kundservice så hjälper vi dig med din order.

    Kan jag avbeställa min order?

    Om du kontaktar vår kundservice kan vi kontrollera hur långt din order kommit i processen. Går det att annullera din order gör vi det. Det är viktigt att du hämtar ut ditt paket för att du inte ska få en kostnad för outlöst paket.

    Jag har problem med att lägga min order, varför?

    Kontrollera gärna att alla uppgifter som behövs är ifyllda och att du uppfyller de krav som gäller för det betalningssätt som du har valt.

    Jag har inte fått någon orderbekräftelse på min order, vad gör jag?

    När du lagt en order skickas automatiskt en orderbekräftelse. Ibland hamnar bekräftelsen tyvärr i skräppost-korgen pga spamfilter. Kolla därför om bekräftelsen kan ha hamnat där. Har du inte fått den bör du kontakta vår kundservice omgående för hjälp.

    Kan jag köpa produkter av er som ej visas på hemsidan?

    Kontakta gärna din butik ifall du är intresserad av andra produkter än de som finns i e-handeln.

    Vad är längden på virket som beställs via bolist.se

    Allt virke som säljs via bolist.se är på fallande längder. Det innebär att det är längder från 2,7m-4,9m med 30cm intervaller. Vi har tyvärr inte möjlighet att ha samtliga virkeslängder på lager och kan inte heller visa vilka längder som just nu finns i butiken. För att veta exakt vad som ligger hemma är du mer än välkommen att besöka en utav alla våra butiker.

    Betalning

    Vad ingår i priset på produkterna?

    Priserna är i svenska kronor och inkluderar moms. Fraktkostnader tillkommer och styrs efter vikten på det du handlar. Övriga kostnader är kostnad för paket som inte hämtas ut (299 kr).

    Vilka olika betalningsalternativ finns?

    Vi erbjuder dig fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning och direktbetalning i samarbete med Klarna. Betallösningen kallas för Klarna Checkout.

    Varför går köp med mitt bankkort inte igenom?

    Kontrollera att du har pengar på kontot som ditt kort är kopplat till och att ditt kort är aktiverat för köp online. Du kan kontakta din bank för hjälp med detta.

    Får man kvitto på genomfört köp?

    Ja, din orderbekräftelse som skickas till din e-postadress fungerar som kvitto.

    Om du mot förmodan inte mottagit en orderbekräftelse till din e-postadress ber vi dig omgående kontakta vår kundservice.

    Leverans

    Hur mycket kostar frakten?

    För att se frakt - & expeditionspriset på en beställning läggs önskat antal produkter i varukorgen, klicka sedan på ”Till kassan” och ange önskat leveransalternativ. Där syns nu en översikt över produkterna samt frakt- & expeditionskostnader.

    Vid upphämtning av vissa varuslag i butik kan eventuell emballagekostnad t.ex lastpall tillkomma. Denna kostnad betalas direkt i butik.

    Läs mer om frakt.

    Hur får jag min vara levererad?

    Mindre försändelser, så kallade varubrev lämnas i din brevlåda. För paket upp till 20 kg som är max 150 cm långt och inte är större än 300 cm i längd+omkrets sker leverans till närmsta Schenker ombud, som är ett utlämningsställe i närheten av din valda leveransadress. För varor som på grund av sin storlek eller vikt inte går att skicka till utlämningsställe erbjuds hemleverans.

    Levereras varor utrikes?

    BOLIST levererar endast till kunder bosatta i Sverige.

    Ingår det uppbärning i frakten?

    Upp/inbärning ingår ej i frakten.

    Hur lång är leveranstiden?

    Normal leveranstid är 1-4 arbetsdagar. Leverans sker inte under helger eller helgdagar.

    Hur ser leveransaviseringen ut?

    Vissa paket kan inte levereras direkt hem till dig utan levereras till närmaste utlämningsställe där du kan hämta paketet. I dessa fall får du en avisering från Schenker som levererar försändelsen. Observera att namnet på avsändaren för aviseringen inte är BOLIST utan alltså Schenker.

    Hur länge ligger paketet kvar innan jag måste hämta ut det?

    Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar skickas det tillbaka till BOLIST.

    Hur vet jag när mitt paket kommer om det är hemleverans?

    Du får en avisering av transportbolaget DB Schenker. Observera att du eller någon annan i familjen måste ta emot leveransen för att kunna utesluta en eventuell fraktskada. Fraktbolagen får heller inte lämna varorna utan att någon är hemma och tar emot.

    Hur vet jag att mitt paket finns att hämta och var ska jag hämta det?

    När paketet finns för uthämtning skickas ett sms (ifall mobilnummer angivits vid beställning), e-post eller per brev med information om att paketet finns att hämta ut hos ett ombud. I aviseringen framgår det till vilket ombud paketet har levererats.

    Frakt av varor som enbart går att hämta i butik

    En del artiklar går enbart att hämta i butik. Vilka dessa är framgår på produktsidan för respektive artikel.

    Min produkt var transportskadad vid mottagandet av leveransen, vad gör jag?

    Om en transportskada skulle uppstå måste du anmäla detta till BOLIST och transportbolaget så fort du mottagit din leverans. Det gäller både synliga och dolda skador. Därför är det viktigt att du avemballerar och inspekterar dina produkter noga direkt när du tagit emot leveransen. Observera att den skadade produkten inte får användas och att produktens emballage måste behållas så att det kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller görs en återbetalning till dig.

    Ångerrätt & reklamation

    Har jag rätt att lämna tillbaka varan?

    Ja, vid e-handel tillämpar vi lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt gällande praxis, vilket ger dig rätt att ångra ditt köp om du meddelar kundservice inom 14 dagar från det att du har tagit emot varan. För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och vi rekommenderar att orderbekräftelse och betalningsreferens sparas som kvitto på köpet. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten.

    Om du vill använda dig av ångerrätten ska du alltid kontakta BOLISTs kundservice innan du returnerar en produkt. Då kan vi ge dig vidare instruktioner och hjälp.

    *Ångerrätten gäller ej tillverkningsartiklar

    *Tyvärr har vi inte möjlighet att erbjuda byte eller återtag av virke, lister, furugolv och panel. Detta pga. materialets fuktkänslighet och påverkan vid t.ex. öppnad förpackning eller felaktig förvaring.

    Vad gäller vid reklamationsärenden?

    Information om retur & reklamation

    Hur gör jag om jag vill returnera en vara?

    Använd den medskickade följesedeln vid eventuell retur. Notera orsak till retur. Om följesedeln är borttappad kontaktas kundservice på 0771-432 432 eller via kundservice@bolist.se som skickar en följesedel via e-post. Som kund står du för returfrakt och returrisken för den ångrade produkten (risk som bland annat innefattar att produkten skadas eller kommer bort under frakt). Ångrad produkt bör därför förpackas väl (vi rekommenderar i samma emballage som den levererades i). BOLIST kan komma att debitera dig för eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Dessa hämtas inte ut.

    Vi strävar alltid efter att säkerställa att produkterna som du beställer levereras till dig i sin helhet och enligt dina specifikationer. Om du trots det får en felaktig beställning, eller om det finns någon annan anledning till att du inte är nöjd med din beställning, ser vi till att åtgärda det på bästa sätt. Kontakta då vår kundservice som hjälper dig med ärendet.

    Min följesedel saknas, vad gör jag?

    Kontakta kundservice inom 14 dagar så skickar vi en ny följesedel till dig via e-post.

    Mitt paket var skadat vid ankomst, vad gör jag?

    Anmäl transportskadan till fraktombudet direkt på plats genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras. Därefter kontaktar du vår kundservice snarast möjligt. Det är bra om du kan dokumentera skadan med foto. Är det en dold skada som inte syns förrän du tagit av emballaget, ska skadan dokumenteras via foto och mailas till kundservice@bolist.se tillsammans med ordernummer och beskrivning av skadan.

    Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet.

    Vad gäller för att jag ska kunna reklamera en vara?

    Alla produkter som säljs på www.bolist.se säljs med reklamationsrätt enligt gällande konsumenträttsliga regler. Kontakta kundservice omgående så gör BOLIST en undersökning för att fastställa huruvida fel föreligger. Vid reklamation har du rätt till de påföljder som följer av gällande konsumentregler. BOLIST har därmed rätt att i första hand erbjuda avhjälpande (ex reparation) eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig. Om felet är av väsentlig betydelse för dig har du rätt att häva köpet.

    Din orderbekräftelse gäller som underlag för reklamationsrätt. Förvara därför dokumentet väl.

    Hur gör jag om jag vill reklamera en vara?

    Kontakta vår kundservice så snart som möjligt så att vi kan åtgärda felet. Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi, i den mån det är möjligt, fotodokumentation på skadan. Detta är för att kunna hantera din reklamation på distans och snabbare ge dig den hjälp du behöver i ditt ärende. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. Vid en godkänd reklamation kommer BOLIST skicka en fraktsedel för returnering av produkten. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av BOLIST.

    Vad händer vid godkänd retur?

    När din retur har accepterats görs en återbetalning med samma betalningsmetod som du använde vid köptillfället. Det innebär att återbetalningar endast kan ske till samma källa som du använde vid köptillfället.

    Vid retur av reklamerade produkter skickas ersättningsprodukt till dig utan extra kostnad, förutsatt att reklamationen är godkänd.

    Sortiment i butik

    Lokala avvikelser kan förekomma mellan det sortiment som du hittar på bolist.se och det som finns hos din lokala BOLIST-butik. Skulle produkten du letar efter inte finnas i butiken eller att den för stunden är slutsåld kan butiken hjälpa dig att ta hem varan för att du ska få handla på ditt sätt, där du vill, och vid butiksleverans tillkommer ej någon fraktavgift. Dessutom ingår den personliga servicen. Välkommen!

    Lokala prisavvikelser kan förekomma mellan bolist.se och BOLIST-butikerna.

    Övrigt

    Använder BOLIST cookies?

    Ja, BOLIST använder cookies för att ge besökare tillgång till olika funktioner. Läs mer om Cookies.