Din sekretess är mycket viktig för oss på Mestergruppen Logistik AB. Vår uppgift är att du ska känna dig trygg med att de uppgifter om dig själv som du lämnar till oss hanteras på ett korrekt sätt och enbart är av nödvändig art för att kunna kommunicera med dig vid köp och kundsupportärenden. Vi har därför tagit fram en policy som fastställer hur dina personuppgifter ska bearbetas och skyddas.
Personuppgiftsansvarig
Mestergruppen Logistik AB, organisationsnummer 556939-9826, är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsbestämmelser. Personuppgifterna som samlas in avser att möjliggöra köp samt garanti- och kundtjänstärenden.
Ändamål
- För att kunna hantera kundens beställning/köp
Personuppgifter behandlas t ex för att kunna:
Leverera en beställd/köpt produkt eller tjänst (inklusive avisering om leverans eller kontakter i samband med försenad leverans)
Hantera kundens betalning (inklusive för att analysera vilka betallösningar som ska erbjudas kunden vilket innefattar kontroll mot kundens betalningshistorik och inhämtning av kreditupplysningar från kreditupplysningsbolag)
Erbjuda olika betallösningar, inklusive analyser för att veta vilka betallösningar som ska erbjudas kunden vilket innefattar kontroll mot kundens betalningshistorik och inhämtning av kreditupplysningar från kreditupplysningsbolag
Kontroll av kundens adress mot externa källor, t ex SPAR, Klarna eller liknande
Hantera reklamations- och garantiärenden avseende en beställd eller köpt produkt eller tjänst
De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är bl a:
Namn
Kontaktuppgifter (t ex adress, e-post, telefonnummer)
Betalinformation (t ex kortnummer, transaktionstidpunkt, kortinnehavare)
Person- eller samordningsnummer
Medlemsnummer
Betalningshistorik
Kreditupplysningar från kreditupplysningsföretag
Orderinformation, t ex vilken vara som kunden har beställt eller om varan ska levereras till annan adress
Laglig grund:
Köpeavtalet med kunden
För att kunna marknadsföra produkter och tjänster
Personuppgifter behandlas för att kunna marknadsföra företagets tjänster och produkter t ex genom att:
Visa relevanta produktrekommendationer, ge förslag på inköpslistor, påminna kunden/medlemmen om kvarglömda/övergivna digitala varukorgar eller spara shoppinglistor för att förenkla framtida köp eller liknande åtgärder som innebär förenkling för kunden
Skicka direktmarknadsföring via e-post, sms, sociala medier eller andra liknande elektroniska kanaler för kommunikation samt via post, inklusive erbjudanden från samarbetspartners till befintliga kunder utanför ett lojalitetsprogram
Utföra kampanjer eller skicka erbjudanden och inbjudningar till event till:
alla kunder
ett visst kundsegment (t ex kvinnor/män mellan 30–40 år i Sverige)
en enskild kund
De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är bl a:
Namn
Kontaktuppgifter såsom telefonnummer, e-postadress, bostadsadress
Ålder
Bostadsort
Uppgifter om hur kunden använder företagets webbsidor, och andra digitala kanaler
Uppgifter om genomförda köp
Köp- och användargenererade data (t ex klick- och besökshistorik)
För att kunna förstå vilken typ av marknadsföring eller direktmarknadsföring ett företag ska använda genomför företaget analyser om:
Hur kunderna använder företagets webbsidor och andra digitala kanaler (t ex vilka sidor eller delar av sidor som kunderna besökt och vilka sökningar kunderna gjort)
Kundernas köp- och orderhistorik
Ålder och bostadsort
Resultat från kundnöjdhets- eller marknadsundersökningar
Laglig grund:
Medlemmar i ett lojalitetsprogram – fullgörande av avtalet om medlemskap i lojalitetsprogram
Registrerade och icke-registrerade kunder – berättigat intresse (intresseavvägning)
Mottagare av nyhetsbrev och besökare på webbplats – berättigat intresse (intresseavvägning) och marknadsföringslagens bestämmelser om samtycke alternativt etablerat kundförhållande
För att kunna hantera kundtjänstärenden
Personuppgifter behandlas t ex för att kunna:
Kommunicera med kunden och besvara förfrågningar som kommer in till kundtjänst via telefon eller i digitala kanaler (inklusive sociala medier)
Säkerställa kundens identitet
Utreda klagomål- och supportärenden (inklusive teknisk support)
De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är bl a:
Namn
Kontaktuppgifter såsom telefonnummer, e-postadress, bostadsadress
Kundens korrespondens
Uppgift om köptidpunkt, köpställe, felet/klagomålet på produkt
Användaruppgifter för Mina Sidor t ex vid inloggningsproblem
Tekniska uppgifter om kundens utrustning som är nödvändig för supportärenden
Person- eller samordningsnummer
Laglig grund:
- Berättigat intresse (intresseavvägning)
För att kunna fullgöra rättsliga förpliktelser (t ex avseende krav i bokföringslagen, produktansvar och produktsäkerhet och skydd av personuppgifter i IT-system)
Personuppgifter behandlas bl a för att kunna:
- Uppfylla rättsliga förpliktelser, enligt krav i lagar, domar eller myndighetsbeslut. Sådana krav kan t ex avse krav avseende produktansvar och produktsäkerhet såsom framtagande av kommunikation och information till allmänheten och kunder om produktlarm och produktåterkallelser, t ex vid en defekt eller hälsovådlig vara eller i den mån det krävs av bokföringslagen eller penningtvättslagen och kan hänföras till en enskild individ.
De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är bl a:
Namn
Kontaktuppgifter såsom telefonnummer, e-postadress, bostadsadress
Kundens korrespondens
Uppgift om köptidpunkt, köpställe, felet/klagomålet på produkt
Användaruppgifter för Mina Sidor
Person- eller samordningsnummer
Betalningshistorik
Laglig grund:
- Rättslig förpliktelse
För att kunna utvärdera, utveckla och förbättra företagets tjänster, produkter och system för kundkollektivet i stort
Personuppgifter behandlas t ex för att:
Göra tjänster mer användarvänliga, t ex ändra användargränssnittet för att förenkla informationsflödet eller för att lyfta fram funktioner som ofta används av kunder i ett företags digitala kanaler
Ta fram underlag i syfte att förbättra varu- och logistikflöden, t ex genom att kunna prognostisera inköp, lager och leveranser
Ta fram underlag i syfte att utveckla och förbättra företagets sortiment
Ta fram underlag i syfte att utveckla och förbättra företagets resurseffektivitet ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv, t ex genom att effektivisera inköp och planering av leveranser
Ta fram underlag i syfte att planera nyetableringar av butiker och lager
Ge kunderna en möjlighet att påverka det sortiment som ett företag tillhandahåller
Ta fram underlag i syfte att förbättra IT-system i syfte att höja säkerheten för företaget och för besökarna/kunderna generellt
De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är bl a:
Köp- och användargenererade data (t ex klick- och besökshistorik)
Ålder
Bostadsort
Kunders korrespondens och feedback avseende företagets tjänster och produkter
Tekniska data rörande enheter som kunden använder och inställningar, t ex språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform
Information om hur kunden interagerat med företaget, d v s hur kunden använt tjänsten, inloggningsmetod, var och hur länge olika sidor besökts, svarstider, nedladdningsfel, hur kund når och lämnar tjänsten etc. För att kunna uppfylla ändamålet utför företaget generella analyser aggregerad form, dvs. inte på individnivå, avseende t ex:
Hur kunderna använder företagets webbsidor och andra digitala kanaler (t ex vilka sidor eller del av sidor kunderna besökt, såväl företagets egna sidor som eventuellt andras sidor, och vilka sökningar kunderna gjort)
Kundernas köp- och orderhistorik
Ålder
Geografisk ort och/eller demografisk ort
Enskilda kunders feedback avseende företagets tjänster och produkter och resultat från kundnöjdhets- eller marknadsundersökningar
Data från kunders enheter och tekniska inställningar
Laglig grund:
- Berättigat intresse (intresseavvägning)
För att kunna förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget
Personuppgifter behandlas t ex för att:
Utreda eller förhindra bedrägerier eller andra lagöverträdelser genom t ex incidentrapportering i butik
Förhindra skräppostutskick, phishing, trakasserier, försök till olovlig inloggning på användarkonton eller andra åtgärder som är förbjudna enligt ett företags användarvillkor
Skydda och förbättra företagets IT-miljö mot angrepp och intrång
De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är bl a:
Köp- och användargenererade data (t ex klick- och besökshistorik)
Person- eller samordningsnummer
Data rörande enheter som kunden använder och inställningar, t ex språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform
Analyser om hur kunden använder företagets digitala tjänster
Laglig grund:
- Fullgöra rättslig förpliktelse – om sådan föreligger alternativt
Lagringsperiod
Vi sparar enbart uppgifter så länge som är nödvändigt för köpet och köpupplevelsen (garantier, reklamationer och kvitton). Dock max 4 år pga garantitiden.
Rätt till tillgång
Vi vill vara öppna och transparenta med hur vi behandlar dina uppgifter. Om du vill få insyn i den personuppgiftsbehandling som vi gör i relation till dig har du rätt att begära att få information om behandlingen. (D v s information om ändamål, kategorier av personuppgifter, kategorier av mottagare av personuppgifter, lagringsperiod eller kriterierna för hur lagringsperiod fastställs, information om varifrån uppgifter har samlats in och förekomsten av automatiserat beslutsfattande inklusive information om logiken bakom och betydelsen av behandlingen). Du har också rätt att få en elektronisk kopia av dina personuppgifter som behandlas av oss om du gör ansökan elektroniskt. Om vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa vilka uppgifter du vill ta del av och att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.
Rätt till rättelse
Du har rätt att begära att dina personuppgifter rättas om uppgifterna är felaktiga. Inom ramen för det angivna ändamålet har du också rätt att komplettera eventuellt ofullständiga personuppgifter.
Rätt till radering
Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter som vi behandlar om:
Uppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de har samlats in eller behandlats
Du har återkallat ett samtycke som behandlingen grundar sig på och det inte finns någon annan laglig grund för behandlingen
Du invänder mot en intresseavvägning av berättigat intresse som Mestergruppen Logistik AB har gjort och det saknas berättigat intresse för Mestergruppen Logistik AB som väger tyngre
Du invänder mot behandling för direktmarknadsföringsändamål
Personuppgifterna behandlats på ett olagligt sätt
Personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse som Mestergruppen Logistik AB omfattas av
Personuppgifterna har samlats in från dig när du var under 13 år i samband mer erbjudande av informationssamhällets tjänster, t ex sociala medier
Om du begär radering av personuppgifter kan vi inte alltid tillmötesgå din begäran bl a om:
Behandlingen behövs för att utöva någons rätt till yttrande- och informationsfrihet
För att uppfylla en rättslig förpliktelse som vi omfattas av
För att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk
Rätt till begränsning
Du har rätt att begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas. Vi kommer att informera dig om begränsningen av behandling av personuppgifter upphör.
Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling
Berättigat intresse:
- Du har rätt att invända mot behandlingar som stödjer sig på ett berättigat intresse som vi har om du har personliga skäl som rör situationen. Vi får dock fortsätta att behandla dina uppgifter, trots att du har motsatt dig behandlingen, om vi har tvingande berättigade skäl för behandlingen som överväger ditt integritetsintresse.
Direktmarknadsföring (inklusive analyser som utförs för direktmarknadsföringsändamål)
Du har möjlighet att invända mot att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring. Rätten att invända omfattar även de analyser av personuppgifter (så kallad profilering) som utförs för direktmarknadsföringsändamål.
Om du invänder mot direktmarknadsföring kommer vi att upphöra med behandlingen av dina personuppgifter för det ändamålet liksom upphöra med alla typer av direktmarknadsföringsåtgärder.
Givetvis har du möjlighet att tacka nej till utskick och personliga erbjudanden i vissa kanaler, t ex kan du välja att endast få erbjudanden från oss via e-post, men inte sms. I så fall ska du inte invända mot personuppgiftsbehandlingen eftersom vi då har svårt att bedöma vilken marknadsföring som är relevant för dig.
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att få en kopia på de personuppgifter som rör dig i ett strukturerat format (dataportabilitet) och i vissa fall få dessa uppgifter överförda till en annan personuppgiftsansvarig. Rätten till dataportabilitet omfattar endast uppgifter som du själv har tillhandahållit oss och som vi behandlar med stöd av vissa lagliga grunder, t ex ett avtal med dig.
Rätt att framföra klagan hos en tillsynsmyndighet
Om du anser att vi hanterar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du kontakta oss. Du också rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten (Datainspektionen/Integritetsskyddsmyndigheten).