Hem

Info om Digital Butik

Den Digitala Butiken tillhandahåller och ger dig som kund möjlighet att komplettera de produkter som du inte hittar fysiskt i din butik. Detta kan exempelvis bero på begräsningar i utrymme eller att varan för tillfället är slutsåld. Den Digitala Butiken är till för dig som kund för att du ska få bästa möjliga service och inte behöva lämna butiken utan att ha med dig det du var ute efter. Komplettera ditt besök i den Digitala Butiken.

I den Digitala Butiken väljer du den produkt du vill ha genom att:

  1. Lägga produkten i varukorgen, uppge personuppgifter som person- och mobilnummer och välj leveranssätt (hem eller upphämtning i butik)
  2. När ordern är bekräftad får du ett SMS-orderkvitto som du visar i butikskassan
  3. Betala i kassan och din order lämnar vårt lager för leverans till dig

Kundtjänst

För frågor rörande leveranstider och priser tar du kontakt med närmaste säljare i BOLIST-butiken du befinner dig i. Varje butik är sin Digitala Butiks kundtjänst.

Har du eventuell feedback på den Digitala Butiken alternativt övriga funderingar går det bra att kontakta info@bolist.se

Den BOLIST-butik där du som kund lagt din order i den Digitala Butiken är den butik som är ansvarig för din leverans. Du kommer som kund inte kunna gå till valfri BOLIST-butik och fråga om din leverans från den Digitala Butiken.

Beställning

Det är enbart order du gör i den Digitala Butiken. Betalning sker i kassan och det är först efter att betalning skett i BOLIST-butikens kassa som ett avtal träffats. Avtalet om köp är därmed mellan den lokala BOLIST-butiken och kunden. Som kund får du en bekräftelse via SMS när erlagd betalning är gjord. Detta sker via BOLIST-butikens fysiska kvitto samt via ett SMS till din mobiltelefon. SMS-bekräftelsen genereras automatiskt av vår databas och skickas till det mobilnummer du angett vid beställning. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktar vi dig och informerar om detta. Du har då din fulla rätt att antingen ändra eller annullera din beställning.

Retur/Återbetalning

Retur och återbetalning av returnerad vara sker i den BOLIST-butik där beställning samt köpet gjordes.

Leveranstid

Din order handhas av BOLIST Logistik AB vilket är BOLIST-butikernas gemensamma logistikbolag. BOLIST Logistik AB expedierar vanligtvis lagda beställningar till kund inom 12 timmar. För beställningar med leverans hem är leveranstiden 1-3 vardagar. Om levarens sker till butik är leveranstiden 2-7 vardagar.

Köpinformation

Alla priser inkluderar moms. Din lokala BOLIST-butik reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas i den Digitala Butiken eller på våra annonser i den Digitala Butiken. Vi reserverar oss även för att de produktbilder vi visar på vår sida skulle kunna avvika med produktnamnet.

Leveransvillkor

BOLIST använder sig av följande typer av leveranssätt, Hämtning i Butik och Hemleverans.

  • Hämtning i Butik.
  • Varubrev, för mindre försändelser som kan lämnas i brevlåda.
  • Paket, varorna skickas till närmaste utlämningsställe. När paketet finns för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas.
  • Hemleverans, för varor som på grund av sin storlek eller vikt inte går att skicka till utlämningsställe erbjuds hemleverans under dagtid. Med hemleverans avses vanligen leverans till adressens första port eller tomtgräns.

Hämtning i Butik – ALLTID FRI FRAKT

En leverans för hämtning i din lokala BOLIST-butik är alltid fraktfri. Leveranstiden är 2-7 vardagar och du aviseras med ett SMS så snart din beställning anlänt till butik.

Inga avgifter tillkommer om du väljer att hämta varan i butik. Vid uthämtning i butik krävs uppvisande av PIN-kod, som du får i din SMS-avisering, och beställarens legitimation.

Paket - leverans till utlämningsställe (Schenker-Ombud)

Hemleverans är i förta hand en leverans till ett Schenker-ombud.

För paket upp till 19 kg som är max 120cm långt och inte är större än 50x50cm levererar vi till Schenker Ombud, som är ett utlämningsställe i närheten av din valda leveransadress. När du får en avisering från Schenker om att paketet finns att hämta ut hos ett ombud tar du med dig sändningsnumret och legitimation. I aviseringen framgår det till vilket ombud paketet har levererats. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. Efter tre påminnelser skickas det tillbaka till BOLIST Logistik.

BOLIST förbehåller sig rätten att ändra order som vid packning är för stora för att levereras till Ombud. Denna order kommer då levereras hem till registrerad leveransadress.

Hemleverans – Paket som ej motsvarar storlek för ombud

Om en leverans inte motsvarar det mått som gäller för ombud kommer leveransen istället att levereras hem till dig. En annan frakttariff kommer då att tas ut.

Skrymmande varor

BOLIST förbehåller sig rätten att i efterhand korrigera fraktkostnad ifall leveransen visar sig vara skrymmande. I det fallet kommer kunden kontaktas och om uppgörelse ej kan göras har kunden möjlighet att häva köpet.

Fraktkostnad

Alla beställningar som ska hämtas i butik är alltid fraktfria.

BOLISTs Digitala Butik använder sig av två fraktavgifter om kund väljer ”hemleverans”, för leverans till ombud och för leverans hem till dörren.

Vikt- och måttgränser

Frakttariff 1 (varubrev och ombud)

  • 0-19kg, max 120cm och inte större än 50x50cm = 69kronor

(om flera produkter läggs i varukorgen och vikten understiger 20kg, längden understiger 120cm samt paketet ej blir större än 50x50cm hamnar din beställning under Frakttariff 1)

Frakttariff 2 (till dörr)

  • 20kg och uppåt samt om paketet är längre än 120cm = 195kronor

Skrymmande

  • Skrymande frakt kan t.ex. vara när behov uppstår att leverera med kranbil. I det fallet kontaktas kund och BOLIST förbehåller sig rätten att debitera för extra fraktkostnad. Kunden har i det fallet rätt att häva köpet.

Kostnaden för frakt uppges i varukorgen där du lagt dina produkter.

Outlösta Paket/Försändelser

Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till BOLIST Logistik AB (BOLIST Logistik AB är det logistikföretag som skickar varan från BOLIST-butikernas lager i Helsingborg). Om detta sker kan du som kund komma att debiteras en avgift på 299 kr (SEK) för kostnader hänförliga till BOLIST administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Betalsätt

I den Digitala Butiken lägger du enbart en order. För att denna order ska plockas och skickas krävs att betalning sker. Ingen betalning sker i den Digitala Butiken. Betalning görs i kassan. Betalsättet du använder dig av är det betalsätt som den aktuella BOLIST-butiken du befinner dig i använder.

Reklamation

Se lokala föreskrifter om hur BOLIST-butiken där du avtalat köpet hanterar reklamationer.

Dokumentera gärna felet med text och bild och vänd dig till butiken där du avtalat köpet för vidare hjälp med reklamation.

Retur

Se lokala föreskrifter om hur BOLIST-butiken där du avtalat köpet hanterar återköp för butiksvaror (varor beställda via den Digitala Butiken hanteras som butiksvaror).

För att du ska kunna returnera varan krävs att varan ska vara i oförändrat skick, dvs. oanvänd, ej förstörd eller skadad. Varan ska vara komplett, vilket innebär att brutna förpackningar eller delar av varan inte accepteras som retur.

Transportskada

BOLIST (den lokala BOLIST-butiken där köpet avtalats) ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. BOLIST rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar din lokala BOLIST-butik. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför BOLIST´s skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska BOLIST förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som BOLIST rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Personuppgifter

BOLIST AB ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen. Genom godkännande av köpeavtalet med BOLIST AB samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av leveransstatus genom SMS. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifter, ändra dem eller be om radering.

Pris- och Produktinformation

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig BOLIST AB rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är BOLIST AB inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.